Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z otcovy krabice 1. - Strach

Tuhle jsem dělal na půdě pořádek a našel tam krabici se spoustou starých dokumentů, účtů, výstřižků z novin... No a pod tím vším, na samém dně, ležely strojopisy s torzy otcových šuplíkových povídek, veršů, úvah a vyprávění.

Přiznám se, trochu jsem vyprávění učesal a dotvořil. Snad mi to, tati, nebudeš mít za zlé, když se s tím pochlubím!

Strach

Nemyslete si o sobě, že jste nějací velcí hrdinové. A věřte, že i ten nejudatnější a nejhrdinštější bojovník má chvíle, kdy jeho pánem začíná být strach!
Strachu jsou různé druhy, jejich variace a také strach má různou hloubku.
Jaký můžeme mít strach?

Začneme od nejjednoduššího. Například strach před kulí neboli sardelí. No prostě strach před pětkou ve škole bývá u žáků někdy velmi mocný. Strach před deštěm nebývá hluboký a většinou jej vyřeší deštník. Vážně hluboký a vtíravý může být strach před nemocí či před smrtí, i když leckdy k tomu nemusí být žádná příčina. Když je opodstatněný, je už to o něčem jiném...

Strach před manželkou. To je kapitola sama pro sebe. Může nás zasáhnout kdykoliv to nejméně očekáváme. Stačí se mnohdy jen křivě podívat, nebo se podívat vpravo, vlevo, či před sebe aniž bychom se podívali za sebe…a je vám malér, o kterém se nám ani nesnilo! Manželky dokážou být v těchto věcech nekompromisní. Vzápětí začnou provozovat činnost jako renomovaný detektiv Scotland Yardu a zároveň fabulovat ve své hlavě příběhy hodné spisovatele fantastické literatury.

Strach má i zvíře, ale řeší ho po svém. Buď uteče, nebo zaútočí.

Věřte, že strach může být i příjemný. Svým účinkem vám tak „zvláštně“ polechtá bránici a přitom nás mrazí na zádech. Mistři na výrobu tohoto druhu strachu, ať v literární nebo ve filmové podobě, byli většinou Angličané se svými mlhou zastíněnými ulicemi Londýna. Či se zámky v hrabstvích plných zamlžených jezer a slatin, kde se to jen hemží duchy, upíry, nebo kde slyšíme kradmé kroky zavražděného pána zámku, který nenalezl pokoje po smrti…

Lidové pořekadlo, že strach má velké oči, vyjadřuje stav věcí docela dobře. Člověk, který se bojí, vnímá vše jinak než ostatní lidé. Při strachu se vytvářejí v mozku zvláštní stavy vzruchu a útlumu, z čehož vzniká psychické napětí a silná vnímavost pro očekávání věcí příštích…
Znal jsem jednoho muže, který pracoval v lese jako dřevorubec. Síly měl jako medvěd. Udělat pořádek v hospodě, kde se něco semlelo, byla pro něho opravdu maličkost. Ale i on měl svou slabinu. Jak se začalo smrákat, ujížděl z lesa jako namydlený blesk! Když mu zaměstnavatel nabízel za práci prodlouženou do pozdních večerních hodin dvojnásobný plat, rozklepal se jako osika. A když jsem se ho optal čeho se v lese v noci bojí, on upřímně přiznal, že se mu zdá, jakoby za každým stromem někdo číhal. Ba i prý slyšel zvuky, které se podobaly tlumenému hovoru. Jednou se stalo, jak byl tak zabrán do práce, že nezpozoroval příchod soumraku. Když si to uvědomil, utekl z lesa jako malý kluk. I když byl v lese jako doma, cestou zazmatkoval a zabloudil. Do vesnice přiběhl v příšerném stavu. A jeho manželka, jako "slabá žena", musela jít do lesa pro vůz s koňmi a nářadím. A k tomu měla ještě nejméně dva dny co prát.

Bylo by určitě nespravedlivé, kdybych hovořil jen o jiných a o sobě tvrdil, jaký jsem hrdina.
Stalo se to před lety, kdy jako posluchač Univerzity Karlovy jsem šel v rámci přednášky na exkurzi do pitevny. V pitevně jsem byl již vícekrát, ale vždy když se pitvaly jednotlivé lidské údy. Nechci se chlubit. Nikdy to na mě nijak nepůsobilo a klidně bych při tom mohl třeba přežvykovat rohlík s máslem a paštikou. Alespoň jsem si to myslel. Dnes tam však bylo docela něco jiného. Na mramorovém stole ležela mladá, asi pětadvacetiletá žena. V prudkém osvětlení vypadala jako živá. To jsem byl ještě docela klidný. Odložil jsem zimník s kloboukem na věšák a oblékl bílý plášť. Čekalo se na hlavního chirurga. Dlouho nešel a tak se mí kolegové pomalu vytratili zakouřit si na chodbě. Ani jsem to nezpozoroval a byl jsem v místnosti najednou úplně sám.

Žena tam stále ležela na mramorovém stole. Nehybná. Jakoby jen spala... Napadlo mě, že třeba před několika hodinami se ještě mohla smát a žertovat. Co udělalo konec tomuto životu? A proč zrovna ona…
Teprve teď jsem si dokonale uvědomil svoji samotu v místnosti. Nohy mě vrostly do podlahy. Začala se se mnou točit svět. V  hlavě mi hučelo a bylo mi příšerně zle. Nepřidalo mě také, že jsem se ráno v samém spěchu nenasnídal. A ještě ta proklatá nasládlá vůně konzervačních látek! Sevřel se mi hrudník. Déle jsem se již nemohl ovládnout! Popadl jsem zimník a s vypětím všech sil vyrazil ze sálu. Zastavil jsem se až na Karlově u stanice tramvaje. Bylo mi ještě stále špatně a také zima na hlavu. Klobouk samozřejmě zůstal na pitevně. Pomalu jsem se vracel po schodech na Albertov. Cestou do vrátnice patologického ústavu jsem byl už zcela klidný. Do pitevního sálu se mi ale ten den nechtělo. Nakonec vyřešil zapomenutý klobouk ústavní sluha. Když mi ho konečně přinesl, s radostí jsem mu vecpal do ruky svou poslední pětikorunu. Cesta domů tedy proběhla pěšky.
Zážitek z tohoto šedého prosincového dne se mi po dlouhá léta objevoval v mysli. A asi už nikdy dokonale nevymizí. Ochromující strach před něčím neznámým…

Prameny: Text i obrázky moje

Autor: Otakar Vagner | úterý 12.3.2019 10:08 | karma článku: 11,71 | přečteno: 257x
  • Další články autora

Otakar Vagner

Martin, Martin, Martin... a ještě k tomu na Jiřáku!

Nejmilejší Martine dnes veselí chcem být, na tvou počest jísti a na tvou počest pít. Svou husu pro nás rozmnož a vínečka číš, jak večeře i drůbky v nás zmizí, uvidíš! Svatamartinský kánon "Na martinskou husu"

10.11.2019 v 9:00 | Karma: 10,00 | Přečteno: 338x | Diskuse| Fotoblogy

Otakar Vagner

Domácí teror

O domácím teroru a násilí se už napsalo lecos. Tohle je ale docela, docela jiný druh. Přesto se fyzické zranění konalo...

29.9.2019 v 9:30 | Karma: 17,75 | Přečteno: 542x | Diskuse| Fotoblogy

Otakar Vagner

Sedí, sedí na střeše...

To se pořád píšou knihy a točí filmy o střechách Paříže, o střeše světa, v prodeji jsou puzzle Střechy Londýna 1000 dílků...

20.9.2019 v 9:00 | Karma: 9,29 | Přečteno: 304x | Diskuse| Fotoblogy

Otakar Vagner

Událost, která otřásla Havají

Malý drobek velikostí, ale dnes již dosti rozšířený takřka ve všech zemích. Jak šly roky, tak přívalové vlny jeho popularity zaplavovaly střídavě kontinenty skoro celého světa.

19.8.2019 v 9:00 | Karma: 11,43 | Přečteno: 269x | Diskuse| Ostatní

Otakar Vagner

Když se i mozek žhaví

Brrr, to je vedro! No kdo by to byl řek ́? ---------------------------------------------------------------------------

24.7.2019 v 9:00 | Karma: 9,14 | Přečteno: 189x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 94
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 658x
Jsem technik, který se ve svém volném čase zajímá hlavně o hudbu a hudební nástroje a to i aktivně. A aby si čtenáři nemysleli, nemusím psát jen o hudbě.

Ať je zle a nebo skvěle, já hraju na UKULELE!